Gepubliceerd op: 13 januari 2014
Pitch
Floris van der Vlugt en Miguel Rodríguez zijn de meest veelbelovende jazztalenten van 2014! #youngvips http://pr.co/p/001glu
Samenvatting
Elk jaar kiezen programmeurs van de beste jazz clubs van ons land de meest veelbelovende talenten uit, die ook hun eigen muziek componeren. Dit jaar zijn dat saxofonist Floris van der Vlugt met Windkracht 7 en pianist Miguel Rodríguez. Beide muzikanten werkten eerder al met veel grote namen samen en vanaf 8 februari a.s. touren zij door Nederland met hun eigen composities.

Floris van der Vlugt & Windkracht 7
De jonge, energieke Floris van der Vlugt (1981) behoort zonder twijfel tot Nederlands grote saxofonisten en componisten van de toekomst. Floris is een bijzonder veelzijdige muzikant. In 2007 studeerde Floris af aan het Amsterdams Conservatorium. Sindsdien werkt hij met talloze bands. Enkele voorbeelden uit heden en verleden zijn: Felix Schlarmann Group (Franz Von Chossy, Lars Dietrich), Wicked Jazz Sounds, Roos Jonker, Pete Philly, Perquisite, Kris Berry, Amsterdam Jazz Orchestra, Room Eleven.

In 2012 richtte Floris Windkracht 7 op, een jong septet met een bijzondere bezetting: Floris van der Vlugt (saxofoon), Reinier Baas (gitaar), Morris Kliphuis (hoorn), Robbert Scherpenisse (trompet), Jamie Peet (drums), Katharina Thomsen (saxofoon) en Mark Haanstra (bas). De muziek van Windkracht 7 is toegankelijk, filmisch en expressief. Hij stond met zijn septet in 2013 al op North Sea Jazz en in 2014 komt het debuut album uit. Direct daarna barst de Young Vips tour los.

Jazzenzo: 'Windkracht 7 beweegt zich behendig door tal van stijlen, waaronder (free)jazz, rock, en (modern)klassiek of filmmuziek, maar is vooral een prettig dwarse en dynamische band die draait op de tomeloze energie van avontuurlijke jonge musici binnen de Nederlandse jazzscene.'

Miguel Rodríguez
Miguel Rodríguez is in 1983 geboren in Madrid, maar na zijn studie aan het Rotterdams en Amsterdams conservatorium besloot hij in Nederland te blijven. In zijn eigen ‘jazz’ hoor je zijn Spaanse roots duidelijk terug. Madrid is een multiculturele stad vol verschillende soorten muziek en dat beïnvloedt zijn composities die bestaan uit een mix van improvisatie, flamenco en latin. Die multiculturaliteit zie je ook in de bezetting van zijn band: naast hemzelf op de piano bestaat deze uit Luciano Poli (contrabas) en Francesco de Rubeis (drums) uit Italie en uit Miguel Hiroshi (percussie) en Maria Marin (flamencozangerers) uit Spanje.

Naast zijn eigen muziek, waarmee hij afgelopen jaar onder andere te zien was in Het Concertgebouw, is Miguel Rodríguez onderdeel van het Benjamin Herman kwartet, het Ben van Den Dunger kwartet en het Maarten Hogenhuis kwartet. Hij tourde ondermeer door Thailand met Deborah Brown en de Beets Brothers en door Japan met het Genzo Okabe kwartet.

Tokyojazznotes: ‘A confident debut from a musician with his own clear sound, Miguel Rodriguez is well worth checking out.

Tournee 2014

8/9 feb Bimhuis Amsterdam, 20.30 uur
7 maart Paradox Tilburg, 20.30 uur
14 maart Grand Theatre Groningen, 20.30 uur
15 maart Hot House Leiden, 21.00 uur
22 maart Corrosia Almere, 20.30 uur
19 april Artishock Soest, 21.00 uur
24 april Rasa Utrecht, 20.30 uur
25 april De Tor Enschede, 21.00 uur
29 april Jazz in Arnhem, 20.30 uur
17 mei Jazz Festival Amersfoort 16.00 uur
21 mei Jazz in Nijmegen, 20.30 uur
30 mei LantarenVenster Rotterdam, 20.30 uur
31 mei Dakota Den Haag, 16.00 uur
Voor actuele informatie, zie http://www.youngvips.nl

VIP & JazzVip
De Vereniging van Jazz- en Improvisatiemuziek Podia (VIP) is een samenwerkingsverband van 25 Nederlandse jazzpodia. Eén van de activiteiten van de VIP is, sinds 1997, de organisatie van de jaarlijkse ‘Young VIPs tour’. Sinds 2013 is de organisatie van die tournee belegd bij Stichting JazzVip. De programmering van de tour blijft in handen van de VIP.

Young VIPs 2014 wordt mede mogelijk gemaakt door het Fonds Podiumkunsten, VSB fonds en het SNS-Reaal Fonds.